
Kreativa idéer för lyckad
Employer branding
Ambassadörer för ert företag
VAD VI MENAR
Att bygga sitt interna varumärke (employee branding) är att stärka sina medarbetares egenskaper, värderingar och mål. Att arbeta med externt varumärkesbyggande (employer branding) handlar i stället om att stärka allmänhetens bild av företaget som arbetsgivare. Behöver ni idéer för att komma vidare i detta viktiga arbete? Vi har erbjudandena som hjälper er att lyckas. Kontakta oss! Det kan få större effekt än ni tror.

”Det interna varumärkesbyggandet (på engelska employee branding) avser att bättra på personalens egenskaper, värderingar och mål. Det finns också ett externt varumärkesbyggande som att stärka företagets varumärke såsom arbetsgivare (engelsk term employer branding).
Exempel på Employer Branding
Friskvård
Motivera personalen till att röra på sig. Ta fram snygga träningskläder, skapa en ”motionsjakt” med startpaket och belöningar längs vägen
Sommar- och julgåva
Många kämpar hårt för sin arbetsgivare och när ledigheten väl infinner sig, så är gåvan ett utmärkt sätt att uppmuntra de anställda med det lilla extra.
Högtidsdagar
Skicka hem något gott eller kul i samband med påsk, alla hjärtans dag eller födelsedag. Hitta bra anledningar att uppmuntra personalen!
Omtanke
Något användbart som en liten tub med handsprit eller handkräm. Eller en snygg reflexväst att ha på sig när det är mörkt ute. En liten enkel gest, som uppmuntrar och visar du som arbetsgivare bryr dig.
Nyanställnings-kit
Vi har skapat “onboardingpaket” med noga utvalda produkter märkta med företagslogo och namn. Med en personlig hälsning gör vi första dagen på jobbet till något att minns med glädje.
Event- och teambyggande produkter
Vid kundevents eller interna konferenser, passa på att ta fram något snyggt till personalen. En snygg mössa eller t-shirt t.ex. kan på ett enkelt sätt stärka känslan av samhörighet och skapa en stolthet över företagets varumärke.
Belöningar och erkännanden
Använd med fördel produktmedia som belöningar för prestationer. Det kan vara individuella utmärkelser eller lagprestationer som firas med specialdesignade produkter.
Produktmedia undersökning
Ur demoskops undersökning för produktmedia från 2020: Det viktigaste för en profilprodukt är att faktiskt vara användbar för mottagaren, följt av hög kvalitet. I vår drivkraftsanalys kan en dold möjlighet vara att ta tillvara på när och hur en profilprodukt tas emot, och att den uppfattas som unik och rolig.
Detta är såklart också viktigt att följa upp under året med både nyanställda och andra anställda som varit trotjänare i flera år. Att bli sedd och uppskattad är något som gör att man trivs på sin arbetsplats. Därför har vi tagit fram ett årshjul med kreativa idéer som kan hjälpa till att strukturera det viktiga employer branding arbetet.
