Kreativa idéer för lyckad

EMPLOYER BRANDING

”Det interna varumärkesbyggandet (på engelska employee branding) avser att bättra på personalens egenskaper, värderingar och mål. Det finns också ett externt varumärkesbyggandet som är inriktat på att stärka företagets varumärke såsom arbetsgivare (engelsk term employer branding).[1]

Ett starkt internt varumärke stärker personalens lojalitet och leder till bättre produktivitet och bättre arbetsmiljö.[1]

VAD VI MENAR ÄR

Ambassadörer för ert företag

Konferensen, kick-offen eller personalfesten är ypperliga tillfällen att bygga teamkänsla och få befintlig och ny personal att agera som ambassadörer för ert företag. Det kan ske på flera olika sätt och vi har många idéer!

Friskvård – motivera personalen till att röra på sig. Skapa ett digitalt event, t.ex. ”morgongympa” och skicka hem en träningströja och en sportflaska. Ett kul och uppskattat sätt att motverka både fysisk och psykisk ohälsa.

Sommar – Många längtar extra mycket efter sommar och värme. Passa på att önska en skön sommar med hjälp av t.ex. ett snyggt badlakan eller en schysst picknickpläd.

Högtidsdagar – skicka hem något gott eller kul i samband med påsk, alla hjärtans dag eller födelsedag. Hitta bra anledningar att uppmuntra personalen!

Omtanke/säkerhet – något användbart som en liten tub med handsprit eller handkräm. Eller en snygg reflexväst att ha på sig när det är mörkt ute. En liten enkel gest, som uppmuntrar och visar du som arbetsgivare bryr dig.

Nyanställnings-kit – vi har skapat ”onboardingpaket” med noga utvalda produkter märkta med företagslogo och namn. Med en personlig hälsning gör vi första dagen på jobbet till något att minns med glädje.

Som ni ser – sätten är många och vi hjälper gärna till med idéerna.

Hitta dina favoriter i vårt sommarmagasin!

Härliga sommargåvor till personal och kunder.

Ur demoskops undersökning för produktmedia från 2020Det viktigaste för en profilprodukt är att faktiskt vara användbar för mottagaren, följt av hög kvalitet. I vår drivkraftsanalys kan en dold möjlighet vara att ta tillvara på när och hur en profilprodukt tas emot, och att den uppfattas som unik och rolig.

Detta är såklart också viktigt att följa upp under året med både nyanställda och andra anställda som varit trotjänare i flera år. Att bli sedd och uppskattad är något som gör att man trivs på sin arbetsplats. Därför har vi tagit fram ett årshjul med kreativa idéer som kan hjälpa till att strukturera det viktiga employer branding arbetet.