Kreativa idéer för lyckad

EMPLOYER BRANDING

”Det interna varumärkesbyggandet (på engelska employee branding) avser att bättra på personalens egenskaper, värderingar och mål. Det finns också ett externt varumärkesbyggandet som är inriktat på att stärka företagets varumärke såsom arbetsgivare (engelsk term employer branding).[1]

Ett starkt internt varumärke stärker personalens lojalitet och leder till bättre produktivitet och bättre arbetsmiljö.[1]

VAD VI MENAR ÄR

Gåvan viktigare än någonsin?

Att bygga teamkänsla på konferensen, kickoffen eller personalfesten är i rådande pandemi inte ett alternativ. Därför är det nu viktigare än någonsin att vara kreativ. Hur stimulerar och uppmuntrar vi personalen utan att kunna träffas fysiskt? Vi har många idéer! Självklart fungerar många även när vi kan börja träffas igen.

Friskvård – motivera personalen till att röra på sig. Skapa ett digitalt event, t.ex. ”morgongympa” och skicka hem en träningströja och en sportflaska. Ett kul och uppskattat sätt att motverka både fysisk och psykisk ohälsa.

Sommar – Många längtar extra mycket efter sommar och värme. Passa på att önska en skön sommar med hjälp av t.ex. ett snyggt badlakan eller en schysst picknickpläd.

Högtidsdagar – skicka hem något gott eller kul i samband med påsk, alla hjärtans dag eller födelsedag. Hitta bra anledningar att uppmuntra personalen!

Omtanke/säkerhet – något användbart som en liten tub med handsprit eller handkräm. Eller en snygg reflexväst att ha på sig när det är mörkt ute. En liten enkel gest, som uppmuntrar och visar du som arbetsgivare bryr dig.

Nyanställnings-kit – vi har skapat ”onboardingpaket” med noga utvalda produkter märkta med företagslogo och namn. Med en personlig hälsning gör vi första dagen på jobbet till något att minns med glädje.

Som ni ser – sätten är många och vi hjälper gärna till med idéerna.

Detta är såklart också viktigt att följa upp under året med både nyanställda och andra anställda som varit trotjänare i flera år. Att bli sedd och uppskattad är något som gör att man trivs på sin arbetsplats. Därför har vi tagit fram ett årshjul med kreativa idéer som kan hjälpa till att strukturera det viktiga employeer branding arbetet.