Kreativa idéer för lyckad

EMPLOYER BRANDING

”Det interna varumärkesbyggandet (på engelska employee branding) avser att bättra på personalens egenskaper, värderingar och mål. Det finns också ett externt varumärkesbyggandet som är inriktat på att stärka företagets varumärke såsom arbetsgivare (engelsk term employer branding).[1]

Ett starkt internt varumärke stärker personalens lojalitet och leder till bättre produktivitet och bättre arbetsmiljö.[1] 

När vi startade för 30 år sen fanns det inte mycket tankar kring första intrycket och employer branding. Dagen då den första anställda började visste vi knappt vart personen skulle sitta, hade någon beställt en dator, kontorsstol, vad mer behöver man? I efterhand förstår vi självklart att det gjorde att man kände sig lite bortglömd, vi visade inte Roupéz från sin bästa sida. Mycket har hänt sen dess och vi har fortfarande mycket kvar att arbeta på i vår egen process, men vi har lärt oss några saker under vägen.

För att göra första dagen till något som man minns med glädje så har vi skapat några onboardingpaket. Tanken är att en fin låda ligger på personens arbetsplats. Lådan kan innehålla lite olika produkter med det som vi valt att lägga fokus på är det personliga. Varje låda packas varsamt med en personlig hälsning, utöver det så är produkterna märkta med både företagslogo och namn. Som arbetsgivare kanske man har andra dokument och information som man kan presentera tillsammans med detta. Vilket trevligt sätt att börja första arbetsdagen på!

Kontakta oss här om du vill ha förslag.

Detta är såklart också viktigt att följa upp under året med både nyanställda och andra anställda som varit trotjänare i flera år. Att bli sedd och uppskattad är något som gör att man trivs på sin arbetsplats. Därför har vi tagit fram ett årshjul med kreativa idéer som kan hjälpa till att strukturera det viktiga employeer branding arbetet.

Varför är gåvan viktigare nu än någonsin?

En viktig del av företagets varumärkeskommunikation är personalen. Innan pandemin slog till, så köpte företagen produktmedia, som mest var riktad utåt. Dvs. profilerade give aways till kunder i samband med t.ex. mässor, events och kundbesök. Personalen fick som bäst en gåva från företaget inför semestern eller julledigheten.

Många står i dag inför utmaningen att vi kanske inte kan träffa våra medarbetare annat än på en skärm. Att bygga teamkänsla på konferensen, kickoffen eller personalfesten är för tillfället inte ett alternativ. Därför är det nu viktigare än någonsin att vara kreativ. Hur stimulerar och uppmuntrar vi personalen utan att kunna träffas fysiskt. Många mår dåligt av social distansering. Personalen är ju faktiskt det viktigaste vi har och den viktigaste delen av ett starkt internt varumärke. Utan nöjda medarbetare, så blir produktiviteten lidande. De som däremot lyckas att stärka relationerna, är de som kommer att ha ett starkt team även efter att detta gått över. I slutändan handlar ju företagande i mångt och mycket om att inom sitt område ha det starkaste laget på marknaden.

Hur kan man då göra för att stärka teamkänslan och uppmuntra personalen även i dessa tider? 

Friskvård – motivera personalen till att röra på sig. Skapa ett digitalt event, t.ex. ”morgongympa” och skicka hem en träningströja och en sportflaska. Ett kul och uppskattat sätt att motverka både fysiskt och psykisk ohälsa. Dessutom är det otroligt bra reklam för arbetsgivaren när företagets logga syna i positiva sammanhang (på gymmet, i motionsspåret etc.) Ett upplägg kan vara att skapa en slags poängjakt, där de anställda uppmuntras att röra på sig och samlar poäng. Ge gärna ett startkit och belöningar längs med vägen för att hålla motivationen levande. 

Sommar – glöm inte sommargåvan. Många längtar extra mycket efter sommar och värme just nu. Vi kan troligtvis inte hitta på lika mycket som vi brukar. Passa på att önska en skön sommar med hjälp av t.ex. ett snyggt badlakan eller en schysst picknickpläd.

Högtidsdagar  se till att skicka hem något gott eller kul i samband med t.ex. påsk, alla hjärtans dag eller vad det kan vara. Vi behöver något extra att fira i dessa tider. Hitta bra anledningar att uppmuntra personalen! Det kan vara något så enkelt som ett gåvokort eller en godsak till den digitala fikan tillsammans med kollegorna.

Hemmakit – många är ovana att jobba hemifrån. Se till att skicka något som man kan ha nytta av på hemmakontoret. En snygg termosmugg t.ex. eller varför inte en trådlös laddare. Detta kan vara något att skicka ut t.ex. inför en digital konferens eller ett internt Teamsmöte.

Omtanke/säkerhet – skicka ut något användbart, t.ex. en liten tub med handsprit eller handkräm. Eller en snygg reflexväst att ha på sig när det är mörkt ute. En liten enkel gest, som uppmuntrar folk och visar du som arbetsgivare bryr dig.


Som ni ser – sätten är många och vi hjälper gärna till med idéerna. Och glöm inte att många sparar pengar just nu på dyra mässor, rese- och hotellkostnader etc. Det bör alltså finnas pengar över för att investera i er viktigaste resurs!


PS. idéer som vi presenterar  går självklart lika bra att använda till alla anställda, för en kickoff, jubileum eller annan gemensam fysisk aktivitet framöver.